نشست روحانی، پوتین و اردوغان این بار در ترکیه

آرمان: نخستین نشست سه‌ جانبه ایران، ترکیه و روسیه درباره صلح سوریه با حضور حسن روحانی، اردوغان و پوتین در ابتدای آذرماه 96 پس از شکست سرزمینی داعش در سوریه، در شهر سوچی روسیه برگزار شد که نتیجه این نشست به ادامه روند آستانه و گفت‌وگو درباره بحران‌های داخلی انجامید امروز 15 فروردین ماه سال جاری برابر با چهارم آوریل 2018 نشست سران سه کشور اثرگذار ایران، ترکیه و روسیه در آنکارا پایتخت ترکیه برگزار می‌شود. بر این اساس و به نقل از خبرگزاری نووستی، روز گذشته یک نماینده وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که پیش از برگزاری دومین نشست سران ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه، وزیران امور خارجه این سه کشور روز چهار آوریل (15 فروردین ماه) در آنکارا با یکدیگر دیدار و درباره سوریه رایزنی خواهند کرد. از این رو، یوری اوشاکوف معاون پوتین از احتمال تعیین گام‌های بیشتر برای تثبیت آتش‌بس در سوریه طی نشست مقامات روسیه، ترکیه و ایران خبر داد.
نشست وزرا
اولین نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه پس از شکست سرزمینی داعش در سوریه در آذر ماه 96 درباره روند مذاکرات آستانه در سوچی برگزار شد که نتیجه این نشست به ادامه روند آستانه و گفت‌وگو درباره بحران‌های داخلی انجامید. بر این اساس به نقل از وزارت امور خارجه ترکیه، پس از دیدار وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه؛ سران سه کشور با یکدیگر ملاقات و درباره انتقال سیاسی سوریه گفت‌وگو خواهند کرد. بنا به این گزارش و به نقل از خبرگزاری نووستی، یک نماینده وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که پیش از برگزاری دومین نشست سران ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه، وزیران امور خارجه این سه کشور روز چهار آوریل (15 فروردین ماه) در آنکارا با یکدیگر دیدار و درباره سوریه رایزنی خواهند کرد. ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان و حسن روحانی روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران نیز روز 4 آوریل در آنکارا دیدار خواهند کرد. گفتنی است که نهمین نشست آستانه با حضور وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه بدون حضور کشورهای ناظر یا طرف‌های سوری در 16 مارس برابر 25 اسفند ماه در آستانه برگزار شد و در آن وزرای سه کشور پیرامون گام‌های مشترک و نتایج همکاری‌ هایشان درباره سوریه به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند.
ارزیابی مناطق سوریه


همزمان با برگزاری نشست وزرای سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا قبل از ملاقات سران سه کشور اثرگذار منطقه ای ایران، روسیه وترکیه؛ معاون پوتین از احتمال تعیین گام‌های بیشتر برای تثبیت آتش‌بس در سوریه طی نشست مقامات روسیه، ترکیه و ایران خبر داد. به نقل از سایت سیریا نیوز، یوری اوشاکوف، معاون رئیس جمهور روسیه در جمع خبرنگاران گفت: از رهبران سه کشور روسیه، ترکیه و ایران انتظار می‌رود که در بیانیه پایانی نشست روز چهارشنبه بر پایبندی خود به حمایت از حاکمیت ملی، ثبات و تمامیت ارضی سوریه تاکید کنند. این مساله برای ما بسیار اهمیت دارد. اوشاکوف اظهار کرد: دراین نشست رهبران سه کشور روسیه، ترکیه و ایران پس از آنکه مسئولان نظامی آنها را در جریان جزئیات تحولات قرار دادند، وضعیت مناطق مختلف سوریه را ارزیابی خواهند کرد. معاون رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: هر سه کشور باور دارند که تنها گزینه برای توقف درگیری‌ها راهکارهای سیاسی است و بر این مساله تاکید دارند که تصمیم نهایی در این روند را خود مردم سوریه باید بگیرند. این مسئول روس در ادامه پیش‌ بینی کرد که در نشست آتی اقدامات جدیدی برای تثبیت روند توقف درگیری‌‌ها و تکمیل روال مناطق کاهش تنش اتخاذ شود. او افزود: از جمله ماموریت‌های مهم و اساسی شرکت کنندگان در نشست سران بررسی اقدامات برای اجرای اصلاحات در قانون اساسی سوریه مطابق با نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی است. اوشاکوف در ادامه گفت: روسای سه کشور روسیه، ایران و ترکیه امیدوارند که تیم سازمان ملل در ژنو به ریاست استفان دی ‌میستورا، فرستاده ویژه این سازمان به سوریه مطابق با ماموریت محول شده به آنها و همچنین نتایج کنفرانس سوچی، به کار خود در جهت اجرای توافقنامه‌های مطابق با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت ادامه دهند. به گفته معاون رئیس جمهور روسیه، سران سه کشور به دنبال هماهنگ سازی مواضع خود در خصوص اجرای قطعنامه شماره ۲۴۰۱ شورای امنیت درباره آتش بس سراسری در سوریه و بحث و گفت‌وگو درباره مشارکت در اقدامات برای بهبود شرایط انسانی هستند.
افزایش شکاف‌های قومیتی
وزیر امور خارجه کشورمان عصر سه‌شنبه در هنگام ورود به فرودگاه آنکارا جهت شرکت در نشست سران و وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه، گفت: حضور آمریکایی‌ها در سوریه باعث شده که شکاف‌های قومیتی در داخل سوریه گسترش پیدا کند. محمدجواد ظریف در مورد مهم‌ترین دستور کار نشست مورد اشاره، تصریح کرد: ‌در دو سال گذشته توانسته‌ایم از طریق روند آستارا درگیری‌ها در سوریه را کاهش دهیم ولی مهم این است که این روند تبدیل به یک روند سیاسی شود. نشست سوچی شروع یک روند سیاسی در سوریه است و امید است که با دقت و درایت تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه پیگیری شود. وی با بیان این‌که «یکی از اهداف برگزاری نشست سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه، پیگیری این موضوع است»، خاطرنشان کرد: در مدت اخیر تحولات دیگری نیز در سوریه رخ داده است که یکی از این تحولات، کم شدن نقش تروریست‌ها در سوریه است. در این مدت این امکان فراهم شده که قسمت‌های مهمی از خاک سوریه بخصوص مناطق نزدیک به پایتخت از حضور تروریست‌ها پاکسازی شود و مهم این است که این کار با کمترین خسارت انسانی به مردم سوریه ادامه پیدا کند. وی با بیان اینکه «از نشست قبلی سران سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه تاکنون علاوه بر اتفاقات مثبت مورد اشاره، متاسفانه برخی از تحولات منفی نیز رخ داده است»، گفت: یکی از این تحولات حضور آمریکایی‌ها در این منطقه است. این موضوع باعث شکاف قومیتی در داخل سوریه شده و تاثیرات منفی در منطقه داشته است. سیاست‌های بسیار کوته‌بینانه دولت کنونی آمریکا خطرات جدی برای آینده سوریه و منطقه داشته است. از دیگر سو تجاوزات رژیم صهیونیستی نیز به این منطقه ادامه داشته ولی در مدت اخیر با مقاومت مردم سوریه افسانه آسیب ناپذیری صهیونیست‌ها با شکست روبه‌رو شده است.